Tuesday 17 December 2013

Remaja Mesir bertaubat setelah dua tangan dipotong

Posted by: peribadirasulullah.wordpress.com
http://images.alwatanvoice.com/news/large/9998426347.jpg
Subhanallah hukum undang-undang Allah SWT adalah yang terbaik.
رصدت مجلة “فرونت بيج” الأمريكية، تقريرا تداولته صحف مصرية، قبل أسبوع، عن شاب قطع بنفسه يديه الاثنتين، تطبيقا لحد السرقة، حسبما تنص الشريعة الإسلامية فى سابقة هى الأولى من نوعها. وقالت المجلة فى تعليق على موقعها الإلكترونى اليوم الجمعة، إن العادة جرت على أن ينصب عنف الإسلاميين على الكفار، أو غير المسلمين، أو حتى المخالفين فى المذهب، كالعلويين أو الشيعة على سبيل المثال.
ولكن هذا الحادث، أكد أن كثيرين لا يقفون على حجم الدور الذى يمكن أن تضطلع به الشريعة فى دفع الأفراد إلى القيام بالعنف حتى تجاه أنفسهم، بحسب المجلة.
ورصدت “فرونت بيج” رواية لشاب مصرى على عفيفى- 28 عاما، قال إنه قطع بنفسه يديه الاثنتين تطبيقا لحد السرقة، ويقول عفيفى الذى يلقب نفسه بالتائب إلى الله، إنه وقبل أربعة أعوام قطع يده اليسرى بأن وضعها على قضيب سكة حديدية لتمر فوقها عجلات القطار دونما استخدام مخدر، معلنا أمام الناس الذين تجمهروا حوله مذعورين، أنه كان سارقا وأراد بذلك التوبة إلى الله.
وبالطريقة نفسها، التى قطع بها يده اليسرى قطع اليمنى بعد أن رأى أنه لا يستحق رحمة الله، إذ عجز عن مقاومة إغواء الشيطان، بحسب تعبيره، فظل يسرق بيده اليمنى التى قطعها قبل ثورة 25 يناير بفترة وجيزة، ليطمئن بذلك أنه لن يستطيع السرقة مرة أخرى، ليصبح على عفيفى القاضى والجلاد على حد تعبيره.
والآن يشكو عفيفى، الذى يعيش فى أسرة متواضعة الحال قوامها أبوه وأمه وأربع إخوة بمحافظة الغربية فى دلتا النيل، من شظف العيش، قائلا بأسى، إنه لا يتقاضى من الشئون الاجتماعية غير 215 جنيها مصريا، ويسأل الحكومة أن توفر له عملا كريما، أو راتبا خاصا، وشقة ليبدأ حياة جديدة ويتزوج، كما يسأل الملك عبد الله بن عبد العزيز عاهل السعودية، أن يستضيفه باعتباره أول لص فى العالم يطبق على نفسه الحد الذى نصت عليه الشريعة الإسلامية، بحسب تعبيره”.
كما يدعو “نموذج التائب إلى الله”، كما يلقب عفيفى نفسه، السلطات المصرية إلى تطبيق الشريعة الإسلامية اقتداء به، مضيفا بإحباط “لقد أقمت على نفسى الحد وقطعت يداى، أما جماعة “الإخوان المسلمين” فلم تطبق الشريعة عندما تولت الحكم”.
وكان والد على الذى يعمل مؤذنا فى أحد المساجد قد حاول مرارا وتكرارا إثناء ابنه عن السرقة، ولما باءت محاولات الأب بالفشل توجه بابنه قاصدا العديد من شيوخ وعلماء المسلمين وهناك سألهم الابن أن يقطعوا يده تطبيقا للحد بحسب ما تنص الشريعة الإسلامية، إلا أن هؤلاء رفضوا قائلين “إن الحاكم وحده المنوط بإقامة مثل هذه الأحكام، وأن ثمة سلطات تتولى مسئولية التعامل مع مثل تلك القضايا”.
وعلقت المجلة فى ختام تقريرها، قائلة “إن كثيرين فى الغرب سيتهمون على عفيفى بالجنون، ولكن من الأهمية بمكان التنويه عن أن الشريعة الإسلامية – التى يعلمها جيدا هؤلاء الشيوخ الذين استشارهم على- لا تنص على قطع أيدى المجانين، ولو كانوا لصوصا، إلا أنه يبدو أن هؤلاء الشيوخ لا يعتبرونه مجنونا”.
Terjemahan Google
Spotted majalah ” Frontpage ” Amerika, akhbar Mesir melaporkan pemprosesan, seminggu yang lalu , kira-kira seorang pemuda memisahkan dirinya kedua-dua tangan , mengurangkan permohonan kecurian, sebagaimana yang diperuntukkan undang-undang Islam di bekas adalah yang pertama seumpamanya. Majalah itu dalam satu komentar di laman webnya pada hari Jumaat, berkata bahawa ia adalah biasa untuk memberi tumpuan kepada kafir Islam keganasan, atau bukan Islam , malah bercanggah dengan doktrin, Kalaloyen atau Syiah, sebagai contoh.
Tetapi kejadian ini, mengesahkan bahawa ramai orang yang tidak berpegang kepada saiz peranan yang boleh dimainkan oleh undang-undang dalam menolak orang ramai untuk melakukan keganasan walaupun kepada diri mereka sendiri , menurut majalah itu.
Dan dilihat ” Frontpage ” novel oleh Mesir muda pada Afifi – berusia 28 tahun, berkata dia memotong sendiri kedua-dua tangan dalam permohonan mengurangkan kecurian, dan berkata Afifi , yang digelar dirinya Baltaúb kepada Tuhan , bahawa dia dan empat tahun lalu , potong tangan kirinya yang meletakkan mereka pada rod kereta api untuk lulus di atas roda kereta api tanpa menggunakan ubat bius , mengisytiharkan di hadapan orang-orang yang berkumpul di sekelilingnya dalam keadaan panik , beliau adalah seorang pencuri dan dia mahu untuk bertaubat kepada Allah.
Dengan cara yang sama , dengan memotong tangan kirinya terputus sejurus selepas dia melihat bahawa ia tidak bernilai rahmat Allah , kerana ia tidak dapat menahan godaan syaitan, seperti yang dikatakannya , meninggalkan mencuri dalam tangan kanannya dia dibuat sebelum 25 Januari revolusi, tidak lama lagi, untuk memberi jaminan bahawa ia tidak akan menjadi kecurian dapat lagi , untuk menjadi hakim dan algojo Afifi seperti yang dikatakannya .
Dan kini mengadu Afifi , yang tinggal di sebuah keluarga yang sederhana sebagai bapa kuat dan ibu dan empat adik-beradik Gharbia Governorate di Delta Nil , dari kesusahan, berkata dgn belas kasihan , bahawa dia tidak menerima daripada Hal Ehwal Sosial 215 pound Mesir dan meminta kerajaan untuk menyediakan dia dengan pekerjaan yang layak, gaji yang khas , dan rata untuk memulakan hidup baru dan berkahwin, dan meminta Raja Abdullah bin Abdul Aziz Arab Saudi , sebagai yang pertama yang akan dianjurkan oleh pencuri di dunia digunakan sehingga tahap yang sama yang ditetapkan oleh undang-undang Islam, seperti yang dikatakannya . “
Ia juga memerlukan “model bertaubat kepada Tuhan,” dia digelar dirinya Afifi , pihak berkuasa Mesir untuk melaksanakan undang-undang Islam Berikutan contoh beliau , sambil menambah kekecewaan, “Saya tinggal di menghadkan diri saya dan melukakan tangan saya, dan kumpulan” Islam Ikhwan ” tidak memohon undang-undang apabila ia datang kepada kuasa.”
Beliau merupakan bapa kepada Ali , yang mengendalikan muazzin di masjid telah berulang kali cuba untuk menghalang anaknya untuk kecurian, dan apa Percubaan bapa gagal diarahkan oleh anaknya , bermakna banyak orang tua-tua dan cerdik pandai Islam dan ada bertanya kepada anak untuk mengurangkan permohonannya untuk mengurangkan sebagai undang-undang Islam yang diberikan, tetapi mereka enggan dengan berkata “The pemerintah sahaja dipertanggungjawabkan dengan pentadbiran peruntukan itu, dan bahawa pihak berkuasa di sana mengambil tanggungjawab untuk menangani isu-isu itu.”
Dan digantung majalah di akhir laporan , sambil berkata ” ramai di Barat menuduh Afifi akan gila , tetapi ia adalah penting untuk ambil perhatian bahawa undang-undang Islam – yang mengetahui akan orang-orang senator yang berunding mengenai – tidak menyediakan untuk memotong tangan orang gila, walaupun mereka adalah pencuri, tetapi ia seolah-olah bahawa orang-orang tua ini tidak menganggap dia gila. “

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...