Wednesday 16 September 2015

Donut kentang lembut



 Emm sedap sangat donut kentang ni lembut walaupun sudah sejuk.Sebenarnya dah banyak kali guna resepi ni.Resepi ni antara yang harus untuk sesiapa cuba.Donut ni macam Kurus sikit sebab tercanai nipis dohnya.Terima kasih pada blog ini .http://yatiememories.blogspot.my/2014/01/donut-kentang.html                                                                                                                                       Resepi donut kentang.                                            
Bahan-bahan:        
            250 gm tepung gandum (kuguna tepung faiza dn ayak)
200gm kentang (rebus dan dilenyek)
200ml air suam
3 sudu besar marjerin /mentega (kuguna shortening)
3sudu besar gula(kuguna gula perang)
2 sudu kecil yis(kuguna 
Mauripan)   
Sebiji telur(Dipukul sikit )
4 sudu besar susu tepung
Cara-cara saya:
1)Satu sudu besar tepung dibancuh dengan sedikit air suam yang diambil dari 200ml tadi,yis dan gula (biarkan semua bahan ni hingga berbuih untuk tau yis hidup atau tak)
2)gunakan mangkuk 
besar, masukkan bancuhan yis tadi dengan tepung gandum,kentang,mentega/shortening,telur,susu tepung dan air suam curah sedikit demi sedikit agak2 uli tak melekit.
3) tutup atas permukaan mangkuk doh tadi dengan kain bersih yang lembap.biarkan doh naik  kembang  dari kuantiti asal.
4)setelah kembang tumbukkan dengan tangan doh tu untuk keluarkan angin.barulah diuli semula .jika melekit bubuh sedikit tepung gandum di tangan.canai doh dan terap .tabur dulang dengan sedikit tepung gandum dan susun donut yg dah siap terap.biarkan hingga kembang barulah digoreng dalam minyak penuh panas dengan api sederhana.setelah perang bolehlah disejukkan dan apalagi kita makan le...sukahati nak salut coklat atau gula icing.                                                                                   Cara-cara dari blog asal di bawah :
  1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.
  2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.
  3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.
  4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba.
               
         












http://yatiememories.blogspot.my/2014/01/donut-kentang.html




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...